کتاب مهارت های زبانی و نوشتاری در انتشارات دیانت در مشهد منتشر شد
نوشتن یک مهارت است و فرصت انديشيدن، تجسم نمودن، به خاطر آوردن و به خاطر سپردن یافتههای گوناگون را برای افراد پدید میآورد. نوشتن برقراري ارتباط و انتقال اطلاعات و عقايد از طريق نشانههاي مكتوب است. در متون اسلامی و دینی از نوشتن یاد شده و در قرآن به آن قسم خورده شده است. آیۀ مبارکه ن و القلم و ما یسطرون» قسم به قلم و آنچه مینویسد، حدیث معروف قیدوا العلوم بالکتابه» دانش را با نوشتن حفظ کنید و یا مداد العلما افضل من دماء الشهداء» مرکب قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر است، تأییدی بر نوشتن است. بر این اساس شاعران تأکید دارند:
نوشتن ز گفتن مهمتر شناس به گاه نوشتن به جای آر هوش(مسعود سعد)
در گذشته کتابت و نوشتن را یک فن میدانستند و بر این اساس به رشد و توسعه انشا و نویسندگی توجه خاصی داشتند.
برخی بر این باورند که نویسندگی هنر و خلّاقیّت خدادادی است و برخی میگویند نویسندگی فن و تجربۀ اکتسابی است و نیاز به آموزش دارد. فرد اگر بداند که فلسفۀ نوشتن چیست و با چه هدفی مینویسد، بدون شک کارش آسانتر میشود.
برای نوشتن و پیشرفت نمودن در این عرصه فرد را باید به کارگاه نوشتن ببریم، باید اجازه بدهیم که فرد قلم به دست بگیرد و بنویسد. بعد از این خود فرد است که نوشتههایش را تنظیم و مرتب میکند و این روند آرام آرام در ذهن او شکل میگیرد و در کوتاه مدتی نوشتههای بسیار زیبایی را خلق خواهد کرد. به نظر میرسد در فرآیند تعلیم و تربیت و در عرصۀ نوشتن اشتباه بزرگی به وجود آمده است و آن این که معلمان و خانوادهها از دانشآموز و فرزندان خود انتظار بهترین را دارند. در حالی که به اعتقاد نگارنده مهارت نوشتن را باید آموزش داد و فرد باید با نظارت آموزش دهنده، گامهای اولیه را بردارد و خطاهای احتمالی را به تدریج و با کسب تجربه بر طرف کند. در این کتاب سعی شده است با جمعآوری اندیشهها و نوشتههای پژوهشگران و صاحبنظران پیرامون مهارت انواع نوشتن و قواعد آن گامی هرچند ناچیز در تقویت این مهارت برداشته شود و دانشجویان و دانشآموزان بتوانند نیازهای فردی و اجتماعی خود را در قالب نوشتن یک نامه یا متن نوشتاری بر طرف کنند. به این جهت از مهارتهای چهارگانۀ زبانی بیشتر بر نوشتن و نکاتی در این زمینه سخن گفته شده است. در مرحلۀ بعد انتظار میرود خواننده بتواند برای انواع نوشتۀ علمی بدون نیاز به دیگران اقدام کند و حتی بتواند یک مقالۀ تحقیقی و علمی با نظارت استاد خود بنویسد.
در این مجموعه تعدادی از دانشجویان در فیشبرداری و تایپ مطالب نگارنده را همراهی نمودند که از زحمات یکایک ایشان تشکر میکنم. در سوی دیگر اگر صبوری و بردباری همسر و فرزندانم نیز برای تألیف این مجموعه همراهم نبود، امکان به هم پیوستن هیچ یک از واژههای این کتاب برایم میسر نمیشد. راهنماییهای ارزندۀ استادان و دوستان نیز بر ارزش کار افزوده و این مجموعه را وزین گردانیده است. در این فرصت از تمامی این عزیزان سپاسگزاری میکنم.
بیشک در این مختصر کاستیهایی وجود خواهد داشت که انعکاس آن به مولف موجب امتنان خواهد گردید. چنانچه استادان گرانقدر و دانشجویان محترم با یادآوری کاستیها بر نگارنده منت نهند، از تمامی آن عزیزان سپاسگزار خواهم شد و در رفع آنها خواهم کوشید. همینطور ارائۀ پیشنهادها و راهکارهای ارزندۀ تمامی خوانندگان عزیزان موجب سپاس و امتنان خواهد گردید.
مقدمه دکتر سیدعلی کرامتیمقدم
مشهد مقدّس – زمستان 1395
http://s5.picofile.com/file/8285474900/cover1.jpg
نوشتن ,یک ,فرد ,مهارت , , ,در این ,و در ,است و ,است در ,این مجموعه ,امتنان خواهد گردید
درباره این سایت